Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Jędryczki w Ostrowitem

Trening Zastępowania Agresji ART

W bieżącym roku szkolnym Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Golubiu – Dobrzyniu przygotowała i przeprowadziła w naszej szkole cykl zajęć w ramach Treningu Zastępowania Agresji ART.

Programem objęto 23 uczniów z klasy V, którzy zostali wytypowani przez panią dyrektor Brygidę Izajasz. Zajęcia prowadzone były od marca 2016 r. do czerwca 2016 r.Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Odbyło się po 9  spotkań z każdą grupą. Zajęcia prowadziły panie: Magdalena Rutkowska – psycholog i Anna Zakrawacz – pedagog.

Podczas spotkań dzieci nauczyły się: pożądanego zachowania w sytuacjach trudnych, osiągania sukcesów, szacunku do samego siebie, zachowań asertywnych (odważnych), jako alternatywy zachowań agresywnych, czy manipulacyjnych, zwiększania samokontroli, rozwiązywania problemów, dokonywania właściwych wyborów.

Forma spotkań (ich powtarzalność) spowodowała, iż uczestnicy szybko i chętnie uczyli się nowych umiejętności.

Trening Umiejętności Społecznych (ART) jest metodą poznawczo – behawioralną, postrzeganą jako program wielostronnej interwencji, skierowany na zmianę zachowań dzieci i młodzieży. Ma on trzy komponenty:

  • Trening umiejętności i zachowań prospołecznych
  • Trening kontroli złości
  • Trening zasad etycznych, czyli wartościowanie moralne

Trening prowadzony jest w małych grupkach (6 – 8osób), stosowane są na nim 4 strategie nauczania (jeśli chodzi o trenowanie umiejętności i zachowań prospołecznych): modelowanie, gra w rolę, informacja zwrotna, trening uogólniający.

Trening Umiejętności Prospołecznych, składa się z czterech etapów:

  • Pokaż (Modelowanie)  demonstrowanie umiejętności przez trenera
  • Zrób (Odgrywanie ról)  nabywanie umiejętności przez trenujących
  • Omów (Informacja Zwrotna)  opinie grupy i trenerów wskazujące na to, co zostało wykonane dobrze (wzmocnienie) i co można zrobić inaczej (dzielenie się doświadczeniem)
  • Przećwicz (Trening Uogólniający) – ćwiczenia w grupie i ćwiczenia domowe w celu zwiększenia transferu umiejętności do realnych sytuacji życiowych i zwiększenia podtrzymania.

ART jest programem interdyscyplinarnym. Jest treningiem, praktycznym ćwiczeniem, uczeniem się nowych, konstruktywnych zachowań. Jest nauką podejmowania odpowiedzialnych decyzji i nauką osiągania sukcesów szkolnych i życiowych.