Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Jędryczki w Ostrowitem

Uczeń w roli nauczyciela

Była to lekcja fizyki podsumowująca dział "Elektrostatyka".Zaskoczony

Przypomniałam, czym zajmuje się ta nauka, przytoczyłam kilka faktów z historii (m.in. to, że pierwszym materiałem naelektryzowanym przez potarcie był bursztyn, zaobserwował to w VI w. p.n.e. grecki filozof, astronom i matematyk Tales z Miletu, nazwa "elektryczność" pochodzi od słowa "elektron", które w języku greckim oznacza bursztyn).
 
Następnie przypomniałam rodzaje ładunków elektrycznych i ich wzajemne oddziaływanie. Powiedziałam o wielkościach i budowie atomów. Wyjaśniłam, czym jest ładunek elementarny i ile wynosi, co jest jego jednostką w układzie SI.
 
Przypomnieliśmy, co to są przewodniki i izolatory oraz ich budowę wewnętrzną. Przeanalizowaliśmy zasadę zachowania ładunku elektrycznego na podstawie przykładu. Omówiliśmy elektryzowanie ciał przez dotyk i indukcję. Przedstawiliśmy sposoby rozładowania elektroskopu.
Wyjaśniliśmy, jak zbudowana jest cząsteczka wody (tworzy dipole). Na podstawie analizy doświadczenia z ujemnie naelektryzowanym balonikiem wnioskowaliśmy, jak elektryzuje się woda.
 
Następnie podzieliłam kolegów i koleżanki na grupy, w których rozwiązywali zadania według kryteriów sukcesu: Mrugnięcie
1. Wiedza teoretyczna (zadanie typu prawda lub fałsz).
2.Wiedza praktyczna (elektryzowanie elektroskopu przez indukcję i rozkład ładunków na jego częściach).
3.Obliczenia (przykład związany z zasadą zachowania ładunku elektrycznego).
4.Przygotowanie, wykonanie i analiza doświadczenia.
 
Julia Cyrankowska